Verslag Giacomini Classic 2023

Giacomini Classic - tussen de bomen rally rijden

Door Frank Schaap en Peter Spruijt

Op een zonovergoten zaterdag waarop warmterecords werden gebroken, werd na een onderbreking van 5 jaar detweede editie van de Giacomini Classic georganiseerd door Rally en Meer van Remco Luksemburg.

In de aankondigingen voor deze rally werd benadrukt dat door het gebruik van kaartleessystemen die waren afgestemd op de systemen van de SLS, het een perfecte oefening zou worden voor de SLS van eind augustus; daarover straks meer. 

Vanuit een (voor ons) tot dusver onbekende start- en finishlocatie, de Tuinen van Appeltern, die overigens uitstekend beviel, ging vanaf 9:00 uur het startveld van 64 equipes in expert-, sport- en tourklasse van start.

Remco kennende, weet je dat je vanaf het allereerste begin scherp moet zijn, en het eerste systeem, pijlen gekleurde wegen met zo min mogelijke rode wegen in de routeconstructie, leende zich uitstekend om vanaf de start snel in het ritme te komen. Een prachtig stukje Nederland daar tussen Maas en Waal met haar mooie slingerende dijken met veel op- en afritten, met veel kleine dorpskernen en daardoor ook veel kleine weggetjes. Ideaal voor de uitzetter om met een veelheid van mogelijkheden, de deelnemers uit te dagen.

Peter Spruijt en Franks Schaap tijdens de Giacomini Classic 2023

De ene RC na de andere werd gepasseerd en genoteerd en de controlekaart raakte snel gevuld met bijzonder veel controleletters. Hulde voor de wegzetters en ophalers, want die hebben het nodige te doen gehad.

Ook de Giacomini Rally werkte met Traject Wissel Controles, waardoor er totaal geen tijdsdruk was. Een kwestie van op tijd starten TC-1 in de morgen en na de lunchpauze en in de middag op tijd bij TC-2 melden. Dit was wel zo prettig, want die morgen werd er in dit gebied een wandeltocht gehouden en dus reden rustig aan te doen en rekening met elkaar te houden. Je zag die mensen denken; pffff rallyrijden met die hitte. Wij dachten andersom, wie gaat er nu bij 34°C wandelen?

Het tweede traject in de ochtendetappe bracht ons via de Prins Willem Alexanderbrug over de Waal in de Betuwe om na nog veel meer RC’s én met een volle controlekaart de lunchlocatie te bereiken de Heeren van Soelen.

De controlekaart via de scancode in de app van NovusLeo invullen en de schrik sloeg ons om het hart met 6 gemiste/foute controles. En we dachten nog wel dat we “lekker gingen”.

Eerst maar wat eten. In een tweede bulletin waren wij geïnformeerd dat hier geen buffet, maar een plateservice lunch zou worden geserveerd vanwege de hitte. Onder beschermend tentdoek konden we genieten van een uitstekende lunch in een mooie locatie.

Na de lunch startten we met herpakt moed het middagtraject met het systeem kompaspunten. Altijd uitdagend en scherpte vanaf het eerste punt in deze etappe is was geboden. Over het Amsterdam-Rijnkanaal richting het Eiland van Maurik. Bij Luchtenburg, op de kaart veranderd in Luksemburg, dus we waren gewaarschuwd, een stuk gemist weg ophalen om net onder Ommeren bij de bemande start van de regularity aan te komen. Hier op een traject met veel wisselende snelheden in volgorde van belangrijkheid, de goede route te construeren, controles te noteren en de juiste snelheid te rijden. Dat ging ons eigenlijk best goed af; goede route, dus juiste lengte, controles genoteerd en uiteindelijk 3 seconden tijdstraf.

 Bij TWC 2 net boven Lingemeer via een neutrale pijl weer terug naar het Land van Maas en Waal en waarna het laatste stuk pijlen kortste en punten één-na-kortste was met ook niet correcte wegaansluitingen. Bij TC2, de laatste tijdcontrole, die iets verplaatst bleek te zijn door de marshals om niet pal in de zon te zitten, maar even verder onder bomen in de schaduw, werd het tijd-technische deel afgesloten, maar het wedstrijddeel liep door tot de finish bij de Tuinen van Appeltern. En het venijn zit altijd in de staart, dus tot 100m voor de finish kon je nog de mist in gaan op een klein driehoekje.

Voldaan en met een record aan controleletters voor een 1-dags rally was het tijd voor een biertje en napraten.

Remco had al aangekondigd dat het een perfecte oefening zou zijn voor de SLS. Daar is hij zeker in geslaagd, ik vermoed zelfs dat 4 dagen SLS ongeveer dezelfde hoeveelheid controles heeft als 1 dag Giacomini Rally. Daardoor hebben we inderdaad goed kunnen oefenen in deze supergeslaagde tweede editie.

In de middag klopte ons gevoel beter bij de werkelijkheid, We dachten dat het lekker ging en het ging ook lekker, waardoor we van de elfde positie in de tussenstand tijdens de lunch konden klimmen naar de derde plaats in de Sportklasse aan het einde van de dag.

De prijzen van de Giacomini Classic

Na een gezellige afsluitende BBQ in Appeltern en de prijsuitreiking gingen de deelnemers met een goed gevoel huiswaarts. Hulde voor de overall winnaars Albert Boekel en Joep Wanders die nog net voor Giel en Arjan van der Palen wisten te blijven.

Remco en team, bedankt voor een fantastische Giacomini rally-dag en zeker tot volgend jaar.

Wat ons betreft is deze rally zeker DHRC NK-waardig in 2024 zoals hij dit jaar al meetelde voor het NRF NK Klassiek.

 

Equipe 39: Frank Schaap – Peter Spruijt, Pontiac Firebird Esprit